Editura Humanitas reeditează Podul Mogoșoaiei de Gheorghe Cretzulescu, capodoperă a memorialisticii românești

Istoria străzii Podul Mogoșoaiei începe încă din 1688 când domnitorul Constantin Brâncoveanu devine domnitorul Țării Românești și când decide să facă un drum între moșia sa de pe malul Dâmboviței și cea pe care o avea la Mogoșoaia, trecând prin moșiile boierilor Cantacuzini și Bălăceni care au fost convinși să cedeze spații pentru această lucrare care a devenit una de utilitate publică. Pentru a nu fi prinse trăsurile în noroi, după ploi, și pentru că încă nu se inventase asfaltatarea străzilor, tot bulevardul a fost tapetat cu bârne de lemn, ceea ce îi dădea aspect de pod, din această cauză s-a numit Podul Mogoșoaiei. În 1824, această pavare cu bârne a fost desființată, bulevardul fiind pavat cu piatră cubică de granit. Cu timpul, Podul Mogoșoaiei a devenit cea mai importantă stradă a Bucureștiului, cea mai aglomerată, cu magazine de lux, hoteluri cu arhitectură tot mai sofisticată, case boierești opulente, biserici impozante, instituții oficiale ale statului, Palatul Regal. Denumirea Podul Mogoșoaiei a fost schimbată în 1878, după ce România a câștigat Războiul de Independență și Armata Română, triumfătoare, a defilat pe această stradă ce avea tot mai mult aspect de bulevard, numele nou fiind Calea Victoriei. Pe acest bulevard, în diferite locații, s-a scris, nu o dată, istoria nu numai a Bucureștiului ci a întregii Românii. A fost un soi de centru spiritual al țării și numeroase evenimente culturale, inclusiv ale literaturii române, multe de o importanță deosebită, au avut loc aici. Cartea lui Gheorghe Cretzulescu este un monument cultural de relevare a istoriei și o capodoperă a memorialisticii românești.
Gheorghe Cretzulescu, Podul Mogoșoaiei, Povestea unei străzi, Editura Humanitas, 2014

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scrieți comentariul aici