Numeroși elevi de liceu ne-au întrebat cum se realizează un text argumentativ. Le răspunde acestora Mihaela-Ioana Lada, specialista în limbă și literatură română a excelentului site liceunet.ro
Ajutor pentru Bacalaureat: Care sunt pașii pe
care trebuie să-i respecți pentru a rezolva de nota 10 subiectul II de la
examen?
Subiectul al II-lea al examenului de
Bacalaureat la limba și literatura română presupune redactarea unui text
argumentativ prin care care să susții sau să combați cu opinii personale și
exemple un citat sau o anumită idee, care are la bază o anumită temă (iubirea,
familia, banii, etc).
Pentru a nu întâmpina probleme atunci când
vei întâlni o astfel de cerință îți facem câteva recomandări:
·
Asigură-te că ai
respectat enunțul cerinței;
·
Verifică dacă textul
prezintă o introducere, argumente și o concluzie;
·
Nu uita să susții
argumentele cu exemple sau citate;
·
Dacă folosești citate,
ai grijă ca acestea să fie exacte și nu uita să precizezi autorul;
·
Ține cont de conectorii
specifici;
·
Asigură-te că nu ai un
text nici mai lung, nici mai scurt decât a fost precizat în cerință.
Acestea sunt doar câteva dintre sfaturile
noastre, însă mai multe detalii despre structura textului argumentativ vei găsi
accesând Ghidul despre
cum se scrie un text argumentativ.
Iată și un model de redactare corectă a
cerinței de a scrie un text argumentativ despre impactul rețelelor de
socializare asupra tinerilor, primită de elevii clasei a XI -a, profilul real,
la simularea din anul 2014:
„Consider că în ziua de
azi tot mai mulți tineri optează pentru folosirea nenumăratelor rețele de
socializare, deseori ajungând să-și petreacă timpul liber pe internet. Scopul
inițial al rețelelor de socializare era să reunească oamenii care nu s-au văzut
de mult, foști colegi de clasă, colegi de serviciu sau rude care stau departe.
Cu timpul, acest scop a devenit secundar, iar socializarea online a dobândit o
serie de aspecte negative.
În primul rând, rețelele de socializare au o influență negativă
asupra tinerilor care sunt ușor de influențat. Pe principiul că nu tot ceea ce
zboară se mănâncă, nu tot ceea ce se prezintă pe o rețea de socializare este
adevărat, ci tinde să fie pictat în culori mai vesele decât acelea din
realitate. Uneori, drumul către succes al unui coleg nu este atât de drept
precum apare pe pagina lui virtuală, iar viața de vis a unei prietene frumoase
nu înseamnă o călătorie fără piedici. Astfel, comparând viaţa lor cu viața
prietenilor virtuali, tinerii pot deveni depresivi sau îṣi pot pierde
încrederea în propriile forţe.
În al doilea rând, rețelele de socializare sunt un teren rodnic
pentru cei care vor să sădească o idee și să o răspândească în toate
direcţiile. Din păcate, acea idee poate fi una malefică, iar dispersarea ei
poate avea consecinţe grave. De multe ori, tinerii sunt influențabili, iar o
idee prezentată într-o anumită lumină poate apărea drept bună, îndreptând
atenția acestora spre lucruri nefolositoare sau chiar periculoase.
În concluzie, rețelele de socializare au un impact îngrijorător
asupra tinerilor. Pe de o parte, acestea prezintă tinerilor o lume virtuală
care pare a fi ideală, ei având astfel tendința de a petrece mai mult timp pe
internet. Pe de altă parte, rețele de socializare reprezintă și o sursă de
confuzii, de raționamente proaste și de idei greșit interpretate, conducând la
formarea unor curente nefavorabile umanității.”
Mihaela-Ioana Lada
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Scrieți comentariul aici